Mediernes fornemmeste rolle er at afspejle befolkningen i al sin mangfoldighed. Alligevel er mange redaktioner blottet for diversitet. Det gælder både de ansatte på redaktionerne, mediernes kilder, og den måde kvinder og minoriteter beskrives på i programmer og avisspalter.
Selv om der i dag uddannes lidt flere kvindelige end mandlige journalister – mod dobbelt så mange mænd for 30 år siden – er der stadig store forskelle på, hvordan henholdsvis mandlige og kvindelige kilder anvendes, hvordan mænd og kvinder fremstilles, og hvem der sidder i chefredaktørstolen.
I 2022 viste en undersøgelse fra DJMX, at der er stor forskel på, hvordan kvinder fremstilles i medierne. Der er fx langt større tendens til, at kvinder føler, og mænd fastslår, for kvinder er i langt højere grad erfaringskilder eller ofre, når de interviewes til medierne, mens mænd er eksperter.
Når det kommer til etniske minoriteter, er forskellene endnu grellere. Både når det gælder repræsentationen på redaktionerne, hvor ofte minoriteter interviewes og i hvilke roller, samt hvor nuanceret – eller unuanceret og stereotypt – de fremstilles.
Det er ikke kun et etisk spørgsmål, om man synes, der skal være støre mangfoldighed i medierne, men også et spørgsmål om demokrati. Når store dele af befolkningen ikke kan genkende sig
selv i det, medierne fortæller, vender de sig mod alternative kilder til nyheder og underholdning. Dermed mister samfundet vigtige platforme til demokratisk samtale, til brydning af holdninger og til sammenhængskraft.
Bestil os til en times veloplagt foredrag, hvor vi kommer med masser af overraskende historier, fun facts og tørre tal, som vi håber kan blive øjenåbnere.
Foredrag eller workshop
Foredraget er et godt fælles afsæt for jeres videre arbejde med at tænke køn ind, når I kommunikerer, og egner sig fx fint til et ledelsesseminar eller en temadag.
Foredraget kan udvides til en workshop, hvor deltagerne i grupper drøfter, hvordan de konkret kan styre uden om faldgruberne i deres daglige arbejde. Gruppernes resultater kan fremlægges i plenum eller samles op på plancher, så redaktionerne kan arbejde videre med resultaterne og inkorporere dem i deres daglige praksis.
Pris for en times oplæg + efterfølgende spørgerunde, i alt 1½ time: fra 23.000 kroner ekskl. moms
Amalie Kestler, chefredaktør for Politiken
Copyright © Genderwise 2024